Varauskalenteri on poistettu käytöstä

Savate Défensen ohjaajat leirillä Ranskassa

03.02.2010

Päiväkirja itsepuolustusleiriltä Ranskasta

ADAC France järjesti heinäkuun alussa 2009 viikon leirin Ranskan Aveyronissa, Brommatissa. Kenneth Söderlund ja Rémi Delcos edustivat leirillä Suomea ja ADAC Finlandia.

Maanantai 6.7.2009. Aamuherätys kello kuusi, suihkuun ja pakkaamisen jälkeen aamupalalle. Kiirehän siinä tuli, kun piti olla kello seitsemän hakemassa autoa jonkin matkan päästä hotellilta. Aamiainen jäi puolitiehen ja lähdimme vauhdilla metrolle, rinkat ja reput selässä. Autonvuokrausliike Hertz piti majaansa 193 Rue de Bercyllä - ja sen löytäminen kesti.

Rémi hoiti auton vuokraamisen ja puolisen tuntia myöhemmin saapui myös viimeinen matkakumppanimme. Meitä piti olla yhteensä viisi matkalaista, meidän suomalaisten lisäksi kaksi ranskalaista ja yksi madagaskarilainen, joka kuitenkin jäi kokonaan pois. Se oli oikeastaan hyvä, sillä meille oli annettu eri auto kuin mitä olimme tilanneet. Saamamme auto oli pienempi, eivätkä matkatavarat tahtoneet sopia siihen. Vuokrasimme samalla navigaattorin, joka osoittautui välttämättömäksi (se ei tosin toiminut luotettavasti vuorilla, kuten myöhemmin huomasimme). Rémi aloitti kuskina, ja Pariisin liikenteessä meni oma aikansa, mutta kun pääsimme vihdoin moottoritielle, kaikki sujui hyvin.

Olimme perillä Brommatissa hieman yli kolme iltapäivällä, ja siellä olikin jo iso porukka meitä vastassa. Ensimmäisessä palaverissa kävimme läpi leirin päiväohjelman; ketkä vetävät mitä treenejä ja mihin aikaan. Saimme purettua matkatavarat mökkiimme, minkä jälkeen oli aika vetää treenikamat päälle ja mennä ensimmäisiin harjoituksiin. Aloitimme Robert Paturelin vetämillä loistavilla Boxe de Rue -treeneillä.

Leiri toi eteen paljon uutta ja mielenkiintoista. Jokaisena päivänä oli samankaltainen peruslukujärjestys: aamiainen 7.30, venyttelyä 9.30, kaikille tarkoitettu Boxe de Rue 10-12, lounas 12.30. Englantilaista nyrkkeilyä 15-16, Lutte de Rue tai Boxe de Rue 16-18.30, illallinen 19.30, joka edellytti tietysti aperitiivin ottamista ja sen jälkeen oli vapaata olemista ja seurustelua.

Ensimmäisenä päivänä harjoittelimme pelkästään Boxe de Rue'a ja loput päivät Luttea. Lutessa tuli paljon uutta tekniikkaa ja hyviä ideoita treeneihin.

Koko viikko tiistaista 7.7. perjantaihin 10.7.2009 elettiin tällä ohjelmalla. Iltoja vietettiin toki erilaisilla, yllätyksellisilläkin kaavoilla. Azurevan päärakennuksen alakerrassa oli kaksi keilarataa, joita pääsimme torstai-iltana kokeilemaan. Radat olivat tosin melko huonossa kunnossa, mutta eihän se haitannut, kunhan keilat kaatuivat.

Perjantaina oli tasokokeiden aika. Ne, jotka halusivat suorittaa jonkin tietyn tason, treenasivat koko viikon samaa lajia. Lutte de Rue oli tänä vuonna erittäin suosittu ja moni suoritti tasokokeet juuri siinä lajissa. Kaikki läpäisivät kokeet, illalla jaettiin diplomit, ja katsottiin videolta, kuinka tasokokeen suorittajat olivat onnistuneet.

Leirin johtaja Eric Quequet kommentoi ja antoi rakentavaa palautetta jokaiselle suorittajalle. Tämän jälkeen alkoi leirin viimeinen illanvietto ulkona istuen, erilaisia pelejä pelaten, ja tietysti härskejä merimieslauluja laulaen. Eikä kauaa kestänytkään, kun Paturelin tunnettu booli jo loppuikin!

Leiri onnistui mielestäni erinomaisesti: vetäjät olivat ammattitaitoisia ja saimme runsaasti uutta materiaalia kotiin tuotavaksi. Nyt vain pitää päästä harjoittelemaan opittuja uusia tekniikoita. Sitä odotan innolla!

Leirillä treenattiin seuraavia lajeja:
- Boxe Anglaise, vetäjänä Giovanni Rocchi
- Boxe de Rue, vetäjänä Robert Paturel
- Lutte de Rue, vetäjänä Phillippe Da Costa
- Armes de Fortune, vetäjänä Lionel Lalo
- Canne de Rue, vetäjänä Pascal Tournier

Nämä olivat hienoja ihmisiä ja hauskaa riitti koko matkan. Suosittelen tätä leiriä lämpimästi myös muille treenaajille. Siitä jää paljon käteen - pitkäksi aikaa.